Nuförtiden går det att fixa det mesta över nätet, men när vi skulle beställa tågbiljetter
härom veckan så gick vi bet. Vi behövde dels ha en (1) plats som var
tillgänglig för rullstol, dels skulle vi inte kliva på vid samma station
allihop. På bokningssidan kunde man bara välja rullstolsplats för alla i
sällskapet eller ingen alls. Nåväl, det gick ju att välja personlig service för
bokningen så det kändes ju tryggt. Sagt och gjort. Glad i hågen ringde maken
och bokade. Det var bara det att det blev helt fel datum, trots att han flera
gånger nämnt vilka datum det gällde. Han försökte då ringa till ombokningen,
men blev ombedd att ringa tillbaka under kontorstid följande dag istället.
Nästa dag kom och det var inget problem att få det ombokat till rätt datum. Vid
en närmare titt på biljetterna framkom det dock att vi alla skulle sitta en
trappa upp vid hemfärden, dessutom med en person ensam i en annan vagn. Nytt
samtal för att höra om det verkligen gick att ta sig upp på övre planet med
rullstol. Det trodde de inte, men nu var det stängt igen så han fick ringa
tillbaka dagen efter. Tredje gången gillt! Nu tror vi i alla fall att det är
löst, men helt säker kan man ju inte vara förrän vi är på plats.

Det här med tillgänglighet är visst knepigt att förstå sig på. När vi åkte på
minisemester till Dalarna härom året och bokade funktionshindertillgängligt
boende i Leksand, helst utan några trappsteg, så fick vi rum på övervåningen i
ett hus. Någon hiss fanns inte och trappan upp var extra brant. Tur att det
fanns andra rum kvar också. Sådär är det mest hela tiden, man måste alltid
dubbelchecka att man verkligen får det man bokar. Fast det är förstås trevligt
att det finns förbättringspotential.